mindfullness

Hantera din stress och oro med mindfulness

Alla människor upplever stress och oro någon gång i livet. Vissa får alldeles för mycket av det, tyvärr. Alla har inte lika lätt att ta sig ur negativa tankar och stress. Om man själv upplever att man har stora problem med till exempel ångest eller stress, kan man behöva ta tag i sina problem. Det låter kanske jobbigt, men det är faktisk inte alls svårt. Med hjälp av mindfulness kan du ta kontrollen över ditt liv och må så mycket bättre. Såhär gör du för att komma igång med mindfulness.

Börja med meditation

När vissa människor hör ordet ”meditation” blir de lite skeptiska. De tror att det bara är slöseri med tid. Men detta är verkligen inte alls sant. Meditation är bra för alla. Att bara kunna sätta sig ner och släppa allt runt omkring är verkligen underbart skönt. Om man aldrig har testat meditation tidigare ska man absolut göra det.

En enkel meditationsövning är att bara sätta sig i ett mörkt och tyst rum. Det ska vara lugnt och skönt. Fokusera på din andning. Andas in och ut med långa andetag. Känn efter hur varje andetag känns. Känn luften åka in och ut ur din kropp. Man ska inte ge upp om man känner att tankarna börjar komma tillbaka. Det är fullt normalt i början. Notera bara dina tankar, acceptera dem och gå vidare. Man ska absolut inte klanka ner på sig själv när tankarna sticker i väg. Försök bara att hålla dig lugn. Försök inte att mota bort tankarna. De får komma och gå. Försök istället att fokusera på andningen igen.

Fokusera på nuet

Det är viktigt att fokusera på nuet. Observera allt som händer, men försök att inte döma det eller värdera det. Vissa använder sig av en formel som kallas SOAS. SOAS står för Stanna upp, Observera, acceptera, släpp taget. Det handlar alltså om att stanna upp, observera det som sker, acceptera det och sedan släppa taget om det.

nuet

Man ska inte gå och älta saker eller oroa sig för saker i framtiden som man inte kan göra något åt. Det man istället bör göra är att fokusera på nuet. Det är ju trots allt nuet som du kan göra något åt. När man lever i nuet kan man få så mycket mer ut av sitt liv än om man bara går och ältar och oroar sig för allt möjligt.

Har hjälpt många

Mindfulness har hjälpt många att komma ur sin depression, ångest och stress. Det är verkligen fantastiskt att man kan ta kontroll över så mycket i sitt liv, bara genom att ändra sitt fokus och sitt sätt att se på saker. Alla som har någon form av psykiska problem borde ge mindfulness en chans. De flesta som redan har provat det känner att de har fått en helt ny start i sina liv. Det är något som alla människor är värda. Livet blir verkligen så mycket bättre när man inte ältar eller oroar sig över saker. Släpp taget och börja leva mer i nuet istället.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.