Sov dig till hälsa

Om du har ett krävande arbete, äger ett hus och samtidigt har barn att uppfostra kanske din egen hälsa kommer i andra hand. Ofta upplever föräldrar att det är svårt nog att få ihop vardagslivet utan att man prioriterar sitt eget mående. Hur ska man då hinna med sådant som att träna, laga hälsosam mat och varva ned en stund varje dag? Det är inte bara föräldrar som upplever stressen av vardagspusslet. Även studenter, personer med krävande yrkesroller, sjukskrivna, ja personer från alla delar av samhället känner av pressen att lyckas med allt. Vårt bästa tips är dock att prioritera det enklaste av allt: sömnen.

 

Varför sover vi?

Både här på bloggen och i vanliga nyhetstidningar kan du läsa om tips till ett bättre mående. Sådant som aktiviteter, bra mat, nära relationer och ett meningsfullt jobb bidrar alla till en bättre hälsa, men faktum är att inget av detta kommer ha lika stor påverkan på ditt liv som bättre sömnvanor. Häpnadsväckande många av oss går omkring med ett sömnunderskott som inte bara gör oss trötta och ofokuserade, utan också förkortar våra liv. Sömn är ett ofta förbisett vapen i jakten på god hälsa.

 

Under tiden som du sover återhämtar sig samtliga organ i kroppen, samtidigt som allt du tagit in och funderat på under dagen sorteras och organiseras – helt utan att du behöver göra någonting alls. Din hjärna är nämligen så smart att den förstår vilka fakta och vilka händelser under dagen som är relevanta och specifika och ska sparas och vilka fakta som är meningslösa och kan slängas. Samtidigt är hjärnan snyggt organiserad i olika områden som sparar olika färdigheter. När du är vaken fylls hjärnan på, men det är långt ifrån all information som är viktig, och det mesta av den viktiga informationen behöver sorteras för att kunna nås smidigt när den väl behövs. Både muskelminne, språksinne och ren faktoid inlärning lagras på olika platser i hjärnan medan vi sover!

 

Hur ska man sova?

Då är ju frågan – hur får man bättre sömnvanor? Är du stressad kan du till en början testa olika lugnande naturläkemedel, som CBD-olja, kamomill-te eller olika doftsprayer med exempelvis Lavendel. Alla dessa har olika lugnande effekter på både kropp och hjärna och kan vara hjälpsamma om du har svårt att varva ned. På Best in Test CBD kan du läsa mer om vilka fördelar som just CBD-olja har.

 

Förutom att det är viktigt att varva ned en stund innan du somnar så ska du också försöka att hålla samma sömntider varje dag, oavsett om det är vardag eller helg. Att kroppen lär sig att sova på bestämda tider gör rutinen enklare att upprätthålla. Se också till att du sover i ett mörkt rum, i en tyst miljö och att det inte är för varmt i rummet. En värmande dusch kan vara avslappnande innan du somnar, men se till att själva rummet håller en lägre temperatur, helst under 21 grader. Sist men inte minst; försök spendera nio timmar i sängen, varje natt. Högpresterande idrottare och mentala visionärer sover ofta mer än genomsnittet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.